Direktlänk till inlägg 18 november 2014

18 November: Både en positiv och negativ dag ;)

Av Ulrika Larsson - 18 november 2014 16:47

Hej!!

Idag är ingen rolig dag, idag är det två år sen min mamma dog och allt gick så fort, hon fick sin cancer diagnos den 17 oktober och 18 november var det redan slut och hon har ju ALDRIG varit sjuk så det är väl därför det är så svårt för oss att fatta allt. Annars så är det ju rätt ordning eftersom det var min mamma men hon blev bara 72 år och som sagt var varit en pigg och glad människa hela tiden. Men jag har varit hos pappa idag och vi åkte till mamma ihop med lite rosor och gjorde lite fint hos henne, hon finns i våra hjärtan jämt som lille theo säger   


Annars så var jag och tränade i morses kl 06.45-7.30 idag var jag på ett pass som heter flex och det är så skönt att få igång alla leder, en bra start på dagen och det är inte särskilt ansträngande heller, lite men inte så mycket men skönt!!


Igår fick jag med mig min gamla jobbarkompis till friskis och hon har aldrig varit där förut så det var roligt och hon tyckte om passet oxå, det var cirkelfys soft, det värmer mitt hjärta när någon ny börjar och träna som inte har varit igång på många år, där har i alla fall mitt prat om hur bra det är och hur mysigt det är på friskis gått hem. Nä nu låter jag som om jag tjatar på alla att de skall träna men det gör jag inte, men jag märker när någon är på gång med en beteendeförändring och då är jag gärna med och lotsar lite.


Det är ju faktiskt så att bara för att man skall göra en förändring så behöver man inte göra så stora förändringar med en gång utan det blir mer med tiden, som nu min vän hon ville att vi skulle gå på samma pass nästa måndag och då följer jag gärna med henne så att det blir bra och bekvämt för henne. När man gör en beteendeförändring så sker det i flera steg, det handlar om att uppnå en hälsosammare livsstil för den enskilda människan - att man som person skall få ett friskare och starkare liv - antingen det handlar om träning, självkänsla, självförtroende, viktminskning - målet skall vara ett friskare liv i allmänhet. En modell inom beteendeförändring som jag tycker är bra och lätt att beskriva för människor är den transteoretiska modellen - för den beskriver så bra de olika faserna och att man kan få återfall med sitt tidigare liv men att man sedan kan återgå och försöka fortsätta göra förändringen, för det är inget lätt projekt att förändra gamla vanor, det vet jag :). I den transteoretiska modellen så handlar det om fem stadier man går igenom och detta pågår under en längre tid, det första steget kallas för förnekelsestadiet och det är som det heter att personen förnekar existerande problem och inte fundrar på en förändring överhuvudtaget.

Ja det är mycket men vi fortsätter med det en annan dag för annars blir det en bok här nu, för jag tycker som sagt var mycket om denna modell för den förklarar så bra vad som händer med oss.


Nu fick jag lite jobbtider under jul oxå det var skönt, så jag får ihop lite pengar under jul i alla fall :) 


Ha en jättebra kväll alla vänner 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Larsson - 19 januari 2015 10:42

Idag fick jag ett telefonsamtal - från Skara - de ville att jag skulle komma på en anställningsintervju -YES!!!! Det är bara ett jobb på 50% men ändå det är i alla fall ett jobb, man kunde kanske få mer tid så det är bara att hoppas på det nu!!! ...

Av Ulrika Larsson - 18 januari 2015 15:05


    Hej!   Detta är en fin vy från in PW idag, soligt och fint, jag längtar efter våren nu, men dessa soliga stunder ger mig så mycket energi.   Idag satt jag ochfunderade på vad man kan ha med på en workshop för hälsa, då kom jag på en ...

Av Ulrika Larsson - 11 januari 2015 18:42

Hej!  Fy vad mycket det är att göra i skolan nu, jag ska lämna in ett arbete på tisdag och det skall vara på 6-8 sidor...jomen...åhh... tycker ni, sitt inte här och skriv då, men jag måste få lite annat i huvudet nu....sitter med ledarskap - lärand...

Av Ulrika Larsson - 9 januari 2015 22:23

Hej!    Nu har vi påbörjat något nytt i den här familjen, vi kör lite stationsövningar hemma, så vi håller på i ca 40 min + stretching. Det är så roligt, vi kör varje övning i 40 sekunder och sen är det tio sekunder för att byta övning. Nu har ...

Av Ulrika Larsson - 7 januari 2015 21:26

Hej!    Idag har jag jobbat hela dagen och var helt slut när jag kom hem och kände bara för att lägga mig i soffan o slöa, men då kom min kära sambo med iden att vi kör ett gympapass här hemma du och jag (jag har en app i telefonen, som heter 7 m...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards