Alla inlägg den 7 januari 2015

Av Ulrika Larsson - 7 januari 2015 21:26

Hej! 


Idag har jag jobbat hela dagen och var helt slut när jag kom hem och kände bara för att lägga mig i soffan o slöa, men då kom min kära sambo med iden att vi kör ett gympapass här hemma du och jag (jag har en app i telefonen, som heter 7 minuter) så det körde vi och vi körde varje "station" fyra gånger så då blev det ungefär 30 min och det var skönt. Det gav mig ny energi igen, så man ser vad skönt det är med någon som pushar lite, annars hade jag aldrig gjort det !


Nu sitter jag och läser i min bok "Hälsopedagogik" igen och läser om detta med den sociala hälsan, vad viktigt det är för oss att ha ett bra solcialt nätverk omkring oss, men att det tyvärr idag är så att det är många som inte har det, och det är tyvärr många unga människor som inte har något bra socialt nätverk omkring sig. 

I en social relation är det frmaför allt tre områden som är viktiga

-Att vi blir sedda, alltså att vi accepterar varandra som vi är. Att man som person får säga att jag är sån här och se mig för den jag är, vad jag än presterar idag så se mig i alla fall.

-Att man som person blir bekräftad för den man är och det man gör, speciellt för yngre gäller att vi vuxna runt dem visar att vi ser dem.

-Att någon/några sätter gränser för oss, att man som person får reda på vad som är rätt och fel i mitt handlande, detta då utav personer som betyder något för mig.


Att vi får vara de vi är utan att någon annan ska klaga eller mobba mig för den person jag är, det är så viktigt!

Min yngste som har ADHD och han har aldrig fått vara den han är, för alltid är det någon som har mobbat honom för saker han gör som inte är rätt enligt andra barn. Det är så ledsamt och så mycket jag har varit i skolan och pratat med de andra barnen, men inte har det hjälpt, ja nu vet jag ju inte det kanske hade varit ändå värre än det var under hans uppväxt om jag inte hade gjort det. Men jag kände att jag var tvungen att göra någonting för att hjälpa honom, han var så lessen ibland när han kom hem och det skar så illa i mitt mamma hjärta när detta skedde.


Det gjorde ju även att jag mådde väldigt dåligt och fick panikångest attacker när han var i skolan för jag visste inte vad de andra barnen gjorde mot honom, men som tur är så lärde vi honom tidigt att du måste prata med oss, då blir det kanske lite lättare att orka med allt och det gjorde han faktiskt.


Men nu är han en glad kille på 22 år som jobbar och mår bra, men han är väldigt ensam men han säger att han trivs med att vara själv och då får jag acceptera det och låta han leva sitt liv med jobb träning och datorn för då trivs han och trivs han då trivs även vi andra i familjen.


Ha en riktigt bra dag 


Kram Ullis 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards